Terug naar hoofdinhoud

Inspirerende familieactiviteit!

Met 8 andere familieleden liep ik zondag jl (23 nov 2025) een stadswandeling in Tilburg. We begonnen in een restaurant in de Spoorzone, op zich al een spectaculaire omgeving, daarna de Willem II straat in en dan via de prachtige Bodehof, Stationstraat, Nieuwlandstraat naar Het Kapelleke. En daarna via het Stadhuisplein/Willemsplein, Telefoonstraat en Willem II straat weer terug naar ons startpunt.

De vertellingen van onze stadgids maakte veel reacties los bij mijn familieleden, allen oud-Tilburgers en geïnteresseerd in het Tilburg van onze jeugd en hoe het daarna verder met onze stad vergaan was. Daarbij vooral geïnspireerd door het boek: “Het verdriet van Tilburg” (van Riel). Veel van wat onze gids ons vertelde was nieuw voor ons: de oorsprong van de namen van sommige straten, de noodzakelijke schoenenschraper bij sjieke voordeuren in de Willem II straat en de achtergrond van de driehoekige herdgangen. Tot slot, weer terug in ons start-restaurant, kregen we als uitsmijter nog een sappig verhaal over de explosieve relatie tussen Willem II en zijn oudste zoon. Alles bij elkaar een inspirerende wandeling van ruim twee uur, een goede activiteit voor een familiebijeenkomst, zeker als die familieleden ook oud-Tilburgs zijn. Heel geslaagd want nog veel na te praten!

Jan
uit Landsmeer